fbpx

Coaching + NLP = eficiență

coaching-nlp

Pe piața românească de formare de coachi profesioniști există în prezent două tipuri de oferte: cele bazate pe tehnicile NLP și cele derivate din conceptele analizei tranzacționale (AT). Acest lucru îi determină pe cei interesați să practice coachingul să-și pună întrebarea legitimă: Care dintre căi este cea mai potrivită pentru mine?
Din dorința de a-și apăra poziția dominantă de pe piață, reprezentanți ai școlii AT lansează din când în când fumigene, afirmând că NLP nu ar fi coaching, fără însă a-și argumenta alegațiile. Din respect pentru nevoia publicului de a putea lua decizii informate, oferim în continuare câteva argumente care pot clarifica relația dintre NLP și coaching.

Ce este NLP?

NLP este o metodă practică de optimizare a structurii neurologice și lingvistice ce stă la baza comportamentului uman. NLP a apărut și se dezvoltă prin sinteze interdisciplinare, fiind mai degrabă o inginerie a excelenței, succesului și exprimării maxime a potențialului personal, decât o teorie psihologică, lingvistică sau neurologică. NLP dispune de numeroase tehnici de intervenție, pe care le-a generat în cei peste 35 de ani de existență. Acestea facilitează schimbări la nivelul modului în care:

  • • percepem și interpretăm lumea,
  • • luăm decizii și le punem în practică,
  • • comunicăm și cooperăm cu alte persoane,
  • • ne exprimăm unicitatea talentelor și calităților individuale,
  • • învățăm și ne adaptăm mediului social în care creștem și ne dezvoltăm continuu.

NLP își bazează tehnicile pe modelarea excelenței la persoanele deosebit de talentate și eficiente. De aceea, poate accelera și facilita extrem de mult dezvoltarea și învățarea celor ce doresc să reușească, să performeze, să obțină succese deosebite – caracteristică comună cu coachingul.

Ce este coachingul?

Cea mai influentă asociație de coachi la nivel mondial, ICF, definește coachingul drept „parteneriatul stabilit cu clienții în cadrul unui proces mental provocator și creativ ce îi inspiră să-și maximizeze potențialul personal și profesional”. Coachingul accelerează drumul clientului spre progres, punând accentul pe conștientizarea opțiunilor care îi stau la îndemână. Coachingul se concentrează pe situația actuală a clientului și pe ceea ce el dorește să obțină, să dobândească, să facă în viitorul imediat. De asemenea, se concentrează pe găsirea și aplicarea de soluții la problemele cu care se confruntă clientul, nu pe căutarea originii lor.

Aceasta definire și descriere a coachingului este comună unui mare număr de variante de aplicare a sa în practică, majoritatea derivate din diferitele școli psihologice: cognitiv-comportamentala, transpersonală, psihologia pozitivă, analiza existențiala, NLP, analiza tranzacțională, etc. Fiecare scoală are propriile modele de interpretare a relației dintre individ și realitate, dintre comportament și factorii sociali de influență, dintre conștient și inconștient. Iar cuvântul-cheie este MODEL: niciuna dintre abordări nu deține adevărul absolut, ci doar propune modalități de interpretare a complexității extraordinare a factorilor ce influențează comportamentul uman.
Unele dintre aceste modele sunt mai degrabă descriptive, susținând înțelegerea de către clienți a blocajelor, limitelor sau deficientelor din procesele lor de raportare la realitate sau de motivare pentru acțiune. Altele, însă, sunt foarte orientate spre practică, spre soluții, spre aplicare imediată și învățare experiențială.

Cum te formezi în coaching?

Indiferent de școală care i-a format, coachii profesioniști sunt antrenați să asculte, să observe și să-și adapteze abordările la nevoile fiecărui client în parte. Ei sprijină clientul să-și identifice soluțiile și strategiile optime, având convingerea că fiecare client este în mod natural creativ și plin de resurse. Sarcina coachului este să-și sprijine clienții în exprimarea deplină a abilitaților, resurselor și creativității pe care le au deja.

Există multe modalități în care se pot învăța aceste tehnici, accentul fiind pus însă mereu pe învățarea experiențială, pe practică. Și, în funcție de școală din care provin, formatorii au la dispoziție un număr mai mare sau mai mic de metode de formare, de transfer și dezvoltare a competențelor de coaching. Din acest punct de vedere, NLP este puternic favorizat de faptul că dispune de tehnicile de predare rezultate din peste 35 de ani de formare de practicieni, iar multe dintre soluțiile sale sunt în prezent preluate și de alte școli: raportul, ascultarea activă, întrebările de metamodel, metodele de stimulare a creativității sau de depășire a barierelor emoționale etc.

Care este relația dintre NLP și coaching?

Paradoxal sau nu, NLP și coachingul au apărut și s-au dezvoltat practic simultan, că două dintre modalitățile practice de aplicare a psihologiei umaniste. Există o mulțime de locuri, date, concepte, persoane influențe pe care cele două domenii le au în comun. Am putea face analogia cu doi veri, ce au bunici comuni, dar cresc și se dezvoltă în medii diferite. Coachingul s-a perfecționat în a susține performanțele sportive, profesionale și organizaționale, în vreme ce NLP s-a orientat spre dezvoltarea personală și îmbunătățirea calității vieții. Ambele folosesc ca instrument de bază comunicarea bazată pe încredere, deschidere reciprocă și respect. Ambele se concentrează pe optimizarea strategiilor și pe susținerea motivării clientului să-și atingă scopurile. Ambele folosesc formularea de obiective ca instrument de organizare și structurare a activităților. Ambele trec dincolo de ceea ce este spus, pentru a scoate la suprafață convingeri limitatoare și reguli desuete. Ambele folosesc feedbackul ca instrument de accelerare a învățării. Ambele stimulează creativitatea și celelalte talente native ale clientului. Ambele sunt orientate spre prezent și viitor, spre găsirea și aplicarea de soluții, nu spre identificarea originii problemelor.

Și ca să fie clar cât sunt de „diferite”, să rezumăm astfel pe baza titlurilor unor cărți celebre din cele două domenii:

Coachingul este un instrument al performanței, iar NLP este o tehnologie a succesului.

De ce este NLP mai mult decât coaching?

Pentru simplul motiv că nu există nimic ce poate fi obținut prin coaching și nu ar putea fi realizat și prin NLP, în vreme ce sunt o mulțime de rezultate și efecte pe care practicienii NLP le asigura în mod obișnuit, iar coachii formați de alte școli nici măcar nu-și imaginează că ar fi posibile.

Iar afirmația se bazează atât pe o cunoaștere aprofundată a ambelor domenii, cât și pe observații făcute în cadrul seminarului „Coaching la nivelul identității”, susținut în 2009 la București de către Robert Dilts, la invitația Competent Consulting. Era extrem de interesant să constatăm uimirea crescândă cu care participanți provenind de la alte școli de formare (non-NLP) descopereau ce se poate realiza atunci când raportul este suficient de profund, prezența coachului este totală, emoțiile sunt invitate să se exprime, limbajul non-verbal este folosit în mod creator, iar clientului i se aduce constant aminte că este cu mult mai mult decât un Adult în care Copilul negociază mereu cu Părintele permisiunea de a face ce-și dorește!

Acesta este motivul pentru care coachii NLP formați de Competent Consulting sunt capabili să-și susțină clienții în atingerea oricărui set de obiective, oricât de complexe, mult mai îndrăznețe decât cele ținând doar de carieră sau optimizarea relației dintre viața profesională și cea familială. Ei pot facilita redefinirea oricărui domeniu al vieții, în acord cu valorile și potențialul real al clientului, ce adesea sunt ascunse sub măștile falsei identități sociale. Și pot susține descoperirea de către client a sensului propriei vieți, pentru a-și putea apoi dirija acțiunile, trăirile și relațiile pentru a-și crea propria fericire. Ei reușesc facilitarea atingerii celor mai provocatoare obiective de coaching – și mult mai mult decât atât.

Leave A Comment

0
    0
    Coșul tău
    Coșul este golRevenire la magazin