Reunind delegați din peste 20 de țări și vorbitori din 9 țări de pe 4 continente, Summitul Mondial de Inteligenta Emoțională de la Johannesburg, Africa de Sud, a fost o excelentă ocazie de dialog intercultural și de reconectare la dimensiunile profunde ale fiecărui participant.
Am fost singurul est-european care a prezentat un workshop de o oră la Summit. Cu această ocazie, am descoperit noi dimensiuni ale aplicării practice a inteligenței emoționale și am avut lungi discuții cu prof. Ruven BarOn, creatorul testului EQi.
Inteligența emoțională – poarta spre fericire
Desfășurat la numai câțiva zeci de kilometri distanță de locul considerat a fi „leagănul omenirii”, Summitul a adus în mod repetat în discuție o temă extrem de generoasă: Ce înseamnă de fapt să fii om, să duci o viață fericită și plină de împliniri?
Răspunsul a fost unul simplu că formulare, complex ca mod de aplicare:
suntem oameni fericiți și împliniți doar în măsura în care exprimam potențialul existent în fiecare dintre noi, în acord și cooperând cu cei din jur.
Acest lucru este valabil atât la nivel individual, cât și organizațional și social. Iar pentru a-l realiza, avem nevoie de persoane, organizații și societăți inteligente din punct de vedere emoțional.
Dar ce înseamnă inteligenta emoțională?
Este capacitatea de a recunoaște, exprima și folosi emoțiile proprii și ale celor din jur, pentru luarea celor mai adecvate decizii și aplicarea lor în practică.
O persoană cu coeficient de inteligență cognitivă (IQ) ridicat are o mare capacitate de a rezolva probleme de logică, dar nu neapărat și capacitatea de a le comunica și a le transforma în rezultate concrete.
Persoanele cu coeficient de inteligenta emoțională (EQ) ridicat au în schimb o excelentă capacitate de a depăși, cel mai adesea împreună cu cei din jurul lor, dificultăți de natură relațională sau care implică cooperarea, munca în grup. Dacă nivelul IQ indică probabilitatea de a descoperi logic ce anume este de făcut în orice situație, nivelul EQ determina probabilitatea cu care știm cum anume să-i implicăm și pe la alții în rezolvare, iar apoi reușim cu adevărat să cooperăm pentru aplicarea să.
Inteligența emoțională a apărut în savană
Cu mai bine de 135 de ani în urmă, Darwin descoperea că emoțiile și exprimarea lor reprezintă un mecanism de comunicare arhaic, dar extrem de eficient. înainte de a vorbi, humanoizii din „leagănul omenirii” își foloseau ochii, fața și labele pentru a transmite celorlalți ce simțeau și ce începeau să gândească. De la ei s-a păstrat efectul extrem de puternic al reacțiilor emoționale și caracterul lor contagios. Putem bănui că deși nivelul de inteligenta cognitivă al hominizilor era extrem de redus, cel de inteligenta emoțională și socială era mai ridicat decât al oamenilor civilizați contemporani. Doar astfel reușeau să facă față confruntării cu „big five” – cele cinci animale mari cu care împărțeau teritoriul din sudul Africii.
Ubuntu – esența inteligenței emoționale
Comparativ cu alte manifestări dedicate inteligenței emoționale la care am participat, organizate în zonele „civilizate” ale lumii, Summitul de la Johannesburg a fost mult mai ancorat în realitatea internă. Am simțit pe propria piele puterea conceptului de ubuntu – probabil forma primordială de inteligenta emoțională, conservată de societățile tradiționale. Zulușii spun că „omul devine om doar prin ceilalți oameni”. Altfel spus, eu, cel care scrie aceste rânduri, exist doar în măsura în care altcineva le citește și îmi dă un feedback. Emoțiile mele au valoare doar dacă sunt percepute de altcineva și primesc un răspuns adecvat. Iar pentru a face că acest lucru să se întâmple, trebuie să mă integrez, să comunic, să cooperez – lucru foarte bine exprimat de dânsul tai-tai specific acelei zone.
La ce mi-ar folosi ubuntu?
Efectele în plan personal sunt extrem de bine conturate de arhiepiscopul Desmond Tutu:
„O persoană care are ubuntu este deschisă și disponibilă față de ceilalți, îi ajută să se afirme, nu se simte amenințată de faptul că și alții sunt capabili și obțin rezultate, deoarece are încredere în sine dată de conștiința faptului că face parte dintr-un întreg mai mare decât ea; de aceea, măreția sa este diminuată doar dacă cei din jurul său sunt umiliți sau înjosiți, chinuiți sau oprimați”.
Aplicați această descriere caracteristicilor unui lider – și veți redescoperi atât de căutatul servant leadership, comportamentul liderului care se pune în serviciul celor pe care îi conduce.
Analizați procesul de trecere de la apartheid la democrație desfășurat în Africa de Sud – și veți descoperi imensă forță de catalizator al schimbării cuprinsă în acest concept. Iar apoi priviți în jur: ați avea nevoie de ubuntu în propria familie, echipa, organizație, țară?
Aplicații practice – nu simple teorii
La Summit au fost prezenți puțini teoreticieni, locul lor fiind luat de practicienii domeniului. Și ne-am pus laolaltă cunoștințele și abilitățile pentru a descoperi cum putem îmbogăți inteligenta emoțională a occidentalilor fără a-i pune să danseze tai-tai de trei ori pe zi.
Și mi-am propus ca prin procesele de auto-coaching propuse cititorilor acestui blog, să le facilitez descoperirea puterii de transformare a relațiilor pe care le avem cu cei din jur, condensată în formula „omul devine om doar prin ceilalți oameni”.
Descoperiți cât de mult bine va face să trăiți în comuniune cu ceilalți, să vă exprimați emoțiile și să le receptați pe cele din jur. Descoperiți cum se sudează relațiile dvs. atunci când vă dați voie să cunoașteți cu adevărat oamenii cu care intrați în contact, dincolo de rolul său funcția pe care o exercită.
Inteligența emoțională a apărut din dorința de a facilita succesul, s-a dezvoltat din dorința de a spori fericirea și împlinirea, iar acum începe să răspundă nevoii umane de a da un sens profund, o semnificație durabilă vieții fiecăruia dintre noi. Pentru echipa Competent Consulting, acest lucru înseamnă respectarea devizei: Succesul dumneavoastră este profesia noastră.
Pentru dumneavoastră, ce înseamnă să aveți ubuntu?