Mai nou, o nouă epidemie bântuie printre antreprenorii și freelancerii români: Sindromul Impostorului. Adică senzația că nu ar merita banii pe care îi primesc de la clienți, deși le oferă servicii și produse de cea mai bună calitate, întreținute de îndoiala și neliniștea că s-ar putea face de rușine.
Cum îți dai seama că suferi și tu de Sindromul Impostorului?
Cel mai sigur semn pentru Sindromul Impostorului este tendința este de a pune prețuri sub media pieței, cu trei motive adesea neconștientizate:
- • falsa impresie că altfel nu vor putea atrage clienți, nefiind suficient de cunoscuți sau recunoscuți pe piață (chiar dacă unii sunt activi în domeniul lor de ani de zile sau chiar zeci de ani!),
- • credința că în cazul unor nemulțumiri sau reproșuri ale clienților, s-ar putea ascunde în spatele prețului mic pentru a evita să se facă de rușine („La ce te așteptai, la banii aceștia?” fiind o ieșire elegantă din astfel de încurcături),
- • senzația că mai au încă de învățat și acumulat experiență practică, fără să își stabilească citerii de verificare sau limite de timp alocat formării profesionale.
Iar astfel nu lași banii să vină la tine, cu toate că îi meriți pe deplin!
Cât te costă Sindromul Impostorului?
Rezultatul este că cei care sunt atinși de această „boală”:
- • se confruntă cu probleme financiare, de-abia ajungându-se cu banii de la o lună la alta,
- • au clienți dificili, ce și-ar dori încă mai mult decât ceea ce primesc la preț de chilipir,
- • le este greu să demonstreze calitatea și valoarea produselor sau serviciilor lor,
- • rareori beneficiază de recomandări din partea clienților (motivul îl vei afla mai jos),
- • au din ce în ce mai puțină încredere în calitățile lor profesionale, ceea ce declanșează un cerc vicios de genul „scad prețul ===> muncesc mai mult pe mai puțini bani ===> scad prețul și mai mult ===> etc.”
Consider că acest cerc vicios trebuie întrerupt, cât mai curând!
La nivelul întregii societăți românești, Sindromul Impostorului ne costă mult prea mult și ne ține încă la coada Uniunii Europene.
Dar oare nu o să-mi pierd clienții?
Cred că descrierea de mai sus te-a convins deja că este urgent și important să depășești aceste bariere mentale și emoționale, pentru ca să lași banii să vină la tine, proporțional cu valoarea muncii tale.
Studiile științifice au demonstrat că prețul mare îi determină pe clienți să aibă un nivel mai ridicat de satisfacție față de produsele sau serviciile cumpărate, stimulându-le mândria de a fi ales corect și tendința de a se lăuda față de prieteni cu experiența pe care au avut-o.
Și poți verifica din propria experiență:
- • Când te-ai lăudat cu faptul că ai luat produse ieftinite pentru că erau pe punctul de a li se expira termenul de valabilitate?
- • Și ce ai crede despre cineva care procedează astfel, mereu?
- • Nu cumva produsele și serviciile ieftine ajung să te coste mai mult, dacă te gândești și la timp, sănătate, relații cu alții?
Așa că:
ai tot dreptul să-ți valorifici din plin abilitățile și experiența profesională, beneficiind de respectul clienților tăi și bucurându-te de venituri constante și consistente.
Cum pot să scap de Sindromul Impostorului?
La sugestia participanților la ultimul Bootcamp, mi-am folosit experiența de peste 25 de ani de folosire a tehnicilor NLP și de hipnoză ericksoniană pentru a crea o sesiune TransforMind™ extrem de puternică, prin care te poți elibera de îndoiala și neliniștea asociate cu idea de a cere un preț corespunzător pentru serviciile sau produsele tale. În felul acesta, vei îndepărta de la tine îndoielile și anxietățile generate de Sindromul Impostorului, dându-le clienților tăi șansa de a aprecia și respecta corect valoarea reală a muncii tale.
Fără vreun efort din partea ta, pe fondul unei sesiuni de relaxare profundă și revigorantă, îți poți reconstrui imagine și stima de sine de adevărat/ă profesionist/ă!
Cu expertiza de inducere a transei profunde, te ajut să îți redefinești imaginea de sine și te vezi acționând cu calm, încredere și profesionalism, nu doar atunci când lucrezi, ci și când ceri prețul corect pentru munca ta.
De asemenea, reușești să îndepărtezi din mintea ta îndoiala referitoare la valoarea muncii tale și tensiunea emoțională declanșată de discuțiile referitoare la preț sau tarif.
Apoi, noua imagine de sine este asociată cu comportamente utile cum ar fi perfecționarea continuă a abilităților profesionale și capacitatea de a-ți prezenta convingător produsele și serviciile, gestionând cu încredere eventualele obiecții legate de preț..
Nu este vorba despre wishful thinking sau o simplă relaxare ghidată, ci despre o sesiune extrem de puternică de reconectare cu Sinele tău profund și de reconstruire a stimei de sine.
În schimb:
- • Activezi Legea Reciprocității, ce stă la baza vieții economice și sociale.
- • Te eliberezi de îndoiala legată de valoarea muncii tale și neliniștea emoțională asociată cu ea.
- • Asociezi cu calm, încredere și confort solicitarea prețului bine-meritat pentru valoarea muncii tale.
- • Îți activezi abilitățile de prezentare a ofertei și gestionare a obiecțiilor referitoare la preț sau tarif.
Ce zici: pentru asta merită să investești 44 de minute pentru o transă profundă, relaxantă și reconfortantă, disponibilă gratuit pe canalul de YouTube „Psihologul Banilor”?
Dacă DA, te îndemn să faci click pe imaginea de mai jos, ca să descoperi ce schimbări poate produce în viața ta asumarea valorii muncii tale, zi de zi.
Important!
Îți recomand să asculți în mod repetat această meditație ghidată, de 2 – 3 ori pe săptămână, timp de 4 – 6 săptămâni, pentru a stabiliza și amplifica efectele sale.
Fiind vorba despre o sesiune din seria TransforMind™, țin să-ți împărtășesc și un alt element important:
Acesta nu este un podcast 🎙️, ci o sesiune de relaxare profundă, în care conștiința și corpul se odihnesc, ca într-un Power Nap 😌, lăsând în seama inconștientului să reprogrameze și să optimizeze relația ta cu banii.
De aceea, dacă ai senzația că ai ațipit și nu-ți amintești mare lucru, este ceva normal și accelerează schimbarea de mindset financiar.