Puterea transformațională a coachingului

Coachingul accelerează schimbarea

Un coach eficient este un agent al schimbării, un facilitator al transformării nu doar a percepțiilor și trăirilor clienților, ci a rezultatelor și realității lor. Folosind tehnici, modele, provocări experiențiale, coachul susține ieșirea clientului din automatismele de gândire și acțiune, pentru a descoperi și activa opțiuni, resurse, soluții până atunci nebănuite.

Formarea unui coach profesionist se bazează pe dezvoltarea a trei categorii de competențe:

  • • acțiune – setul specific de abilități și tehnici de generare a schimbărilor în deciziile și acțiunile clientului,
  • • viziune – abilitatea de a descoperi și modifica percepția clientului despre realitate,
  • • inspirație – calități și trăsături specifice de personalitate.

Cursurile de formare în coaching sunt, adesea, centrate pe acțiune, prezentând tehnici și instrumente specifice de lucru cu clienții. Dar acțiunile lipsite de viziune sunt rareori eficiente, iar în lipsa inspirației, viziunea lipsește.

Cursul de formare ca Specialist în activitatea de coaching organizat de Competent Consulting adresează, echilibrat, toate cele trei dimensiuni, asigurând astfel nu doar transmiterea unor cunoștințe, ci și definirea și asumarea pe deplin a rolului de agent al schimbării.

Acțiuni pentru schimbare prin NLP

Ce face un coach profesionist?

1. Creează cadrul adecvat pentru aprofundarea situației, înțelegerea modului în care clientul și-a construit percepția despre aceasta și explorarea alternativelor existente. Iar baza pentru acest cadru este reprezentată de încrederea și deschiderea clientului față de coach.

2. Folosește și adaptează după necesități instrumente, tehnici și abordări specifice. Cu cât numărul de tehnici și abordări este mai mare, cu atât mai mare este diversitatea situațiilor și subiectelor pe care coachul le poate aborda cu succes.

3. Supune probei realității părerile și percepțile clientului, facilitând identificarea situațiilor și modalităților în care acesta deformează realitatea în conformitate cu așteptările sau obișnuințele sale. Și chiar dacă este jenant sau dureros pentru client, îl susține să-și asume responsabilitatea pentru deciziile și acțiunile sale.

4. Alternează elementele raționale cu cele emoționale, centrarea pe prezent cu deschiderea spre viitor, pentru a activa toate resursele clientului și a-i echilibra abordările. În mod paradoxal, cele mai importante resurse pentru schimbare se găsesc în latura cea mai puțin folosită de către client.

5. Susține punerea în practică a noilor decizii sau, cel puțin, realizarea de acțiuni pentru adunarea de noi informații și găsirea de noi perspective în privința situației clientului. Orientarea spre aplicarea imediată permite accelerarea schimbării și ajustarea în timp real a acțiunilor clientului în vederea valorificării depline a oportunităților.

Viziunea schimbării prin coaching NLP

Cum își creează viziunea un coach profesionist?

1. Își acceptă pe deplin clientul, cu bune și cu rele, cu potențial și limitări, fără a-l judeca sau a considera că trebuie „reparat” sau „schimbat” în vreun fel. Pentru asta, este important să se elibereze de preconcepții, presupuneri și proiecții, elemente care pot înlocui clientul real cu o imagine ideală sau cu alte persoane cunoscute de către coach.

2. Pătrunde dincolo de cuvinte, participând la experiența clientului și din punct de vedere emoțional și intuitiv. Observă schimbările de ton ale vocii, pauzele din vorbire, gesturile, respirația, tonusul muscular al clientului, își dă seama când anume acesta are nevoie de însoțire și când preferă să fie lăsat singur cu trăirile sale.

3. Se centrează mai mult pe regulile de interpretare și evaluare a realității și de luare a deciziilor pe care le folosește clientul, decât pe informațiile concrete pe care acesta le împărtășește. Astfel, schimbările facilitate într-un context își extind efectele și asupra altor situații din viața clientului, oferindu-i beneficii suplimentare și consistente.

4. Își tratează clientul cu respect, simpatie și interes, susținându-l atunci când are trăiri emoționale intense sau își descoperă neputințe, lașități, prostii pe care le-a susținut. Nu se consideră în niciun fel mai „bun” sau mai „evoluat” decât clientul, știind că fiecare dintre noi avem propriile provocări și limitări.

5. Interacționează nu doar cu clientul actual, ci cu tot potențialul acestuia, pentru a-i facilita exprimarea deplină a resurselor și devenirii personale. Susține viziunile de viitor ale clientului, oricât de largi și provocatoare ar fi, pornind de la principiul „dacă te vezi și vrei să ai/faci/obții ceva, poți!”

Inspirație pentru schimbare prin coaching NLP

Cum obține inspirația un coach profesionist?

1. Are o atitudine optimistă și plină de încredere în viitorul clientului, în orice situație. Când clientul se îndoiește de sine și de ceilalți, se teme să decidă sau să acționeze, este derutat și pare să nu știe încotro să se îndrepte, speranța pe care i-o insuflă această atitudine a coachului îi deschide mintea și inima spre noi oportunități și soluții.

2. Are curajul de a aborda și soluționa orice subiect, chiar și pe cele necunoscute, provocatoare sau jenante pentru coach. Curaj nu înseamnă lipsa fricii, ci asumarea și transformarea ei într-o resursă ce ne activează creativitatea, perseverența, disponibilitatea pentru acțiune. Curajul coachului este preluat de către client și îi facilitează ieșirea din blocajul fricii neasumate.

3. Se implică pe deplin în procesul de coaching, dăruind clientului toată atenția, energia, susținerea, înțelegerea și creativitatea de care dispune. Exemplul său activează în client aceleași resurse, facilitând și accelerând astfel accesul acestuia la noi opțiuni, percepții, decizii, resurse și oportunități.

4. Își activează continuu curiozitatea, spunând „nu știu, dar sunt interesat să descopăr” chiar și atunci când abordează a mia oară același subiect, fiindcă în perceția și realitatea fiecărui client temele similare sunt reprezentate foarte diferit. Astfel este posibil să sesizeze diferența specifică, unicitatea care îi permite să aleagă sau să adapteze cea mai bună abordare în interacțiunea cu acel client.

5. Stimulează, susține și recunoaște contribuția clientului la procesul de coaching, acordându-i toate meritele pentru rezultatele obținute și schimbările realizate. Generozitatea, admirația și recunoștința față de client sunt atitudini poate paradoxale pentru cei formați în management sau psihoterapia centrată pe tehnică sau terapeut, dar sunt esențiale în coaching.

Cred că vă este evident acum de ce formarea unui coach profesionist are nevoie de timp, de susţinere adecvată și de interacţiune cu persoane cu multă experiență în coaching, neputând fi redusă la 2-3 zile de curs sau lectura unui biblioraft de concepte și tehnici.

Este motivul pentru care, atunci când am creat cursul de formare ca Specialist în activitatea de coaching, am optat pentru 27 de zile de interacțiune directă. Iar toate elementele menționate mai sus sunt efectiv folosite și demonstrate de către mine de-a lungul cursului, pentru a putea fi preluate și folosite cu succes de către participanți.

Leave A Comment

0
    0
    Coșul tău
    Coșul este golRevenire la magazin