Încă din primul moment al cursului de formare ca Specialist în activitatea de coaching le-am transmis participanților ideea că fiecare urmează să devină nu o clonă a vreunui coach ideal, ci cel mai eficient și de succes coach ce există deja în ei.
Pnetru că, mai mult decât în cazul liderilor, succesul coachilor se bazează pe autenticitate, pe ancorarea fermă în valorile și aspirațiile proprii.
Iar formarea în coaching este mai mult o eliberare de presiunile externe și o exprimare tot mai plenară a propriului potențial, decât imitarea altor persoane.
În acest context, vă împărtășesc o scurtă poveste Zen, ce ilustrează pe deplin această idee.
Un maestru zen a văzut un scorpion pe punctul de a se îneca. Așa că a decis să-l scoată din apă.
Dar imediat, scorpionul l-a înțepat. De durere, maestrul i-a dat drumul și scorpionul a căzut din nou în apă.
Maestrul a încercat din nou să-l scoată și, iarăși, scorpionul l-a înțepat.
Un tânăr discipol, ce urmărea scena, s-a apropiat de maestru și l-a întrebat:
– Iertat să fiu, dar încăpățânat mai sunteți! Chiar nu vă dați seama că de fiecare dată când îl veți atinge, scorpionul vă va înțepa?
Maestrul a zâmbit și i-a răspuns:
– Pentru scorpion este natural să să înțepe, dar acest lucru nu-mi va schimba impulsul meu natural, care este atenția față de ceilalți.
Apoi, cu ajutorul unei frunze, maestru a scos scorpionul din apă și i-a salvat viața. S-a întors spre discipol și a continuat:
– Nu-ți schimba tendința naturală doar pentru că cineva te-a rănit, ci mai degrabă ia-ți măsuri de precauție. Fiindcă unii sunt toată viața în căutarea fericirii, în timp ce alții o creează. Atunci când viața îți oferă o mie de motive să plângi, descoperă că ai și o mie de motive să surâzi. Ocupă-te mai mult de conștiința ta, decât de reputația pe care o ai. Fiindcă conștiința exprimă ceea ce ești, în timp ce reputația reprezintă ce cred alții despre tine. Iar când afli ce gândesc alții despre tine, CONTINUĂ SĂ ZÂMBEȘTI, orice-ai afla.
Așa că oricine vrea să se dedice facilitării schimbărilor din viața personală și profesională a altora, se bazează în primul rând pe ceea ce există și pe ceea ce se dezvoltă în mod natural în propria persoană.
Iar reputaţia fără conștiinţă este cel mai puternic adversar al succesului în coaching.
Fiindcă te transformă în pom lăudat, de la care adesea oamenii pleacă cu sacul gol.
De aceea, pune-ți întrebarea:
Câte dintre ultimele tale 20 de postări pe rețele sociale te reprezentă, exprimă convingeri și valori profunde ale tale, și câte le-ai postat doar pentru a-ți construi reputația?
Răspunsul poate să-ți schimbe complet viața – și devenirea de coach.