Percepute adesea ca excluzâdu-se reciproc, cele două tipuri principale de coaching sunt, de fapt, complementare. Dacă în zona Business accentul este pus pe performanțe, fiind accelerată și facilitată atingerea și creșterea lor, în zona Life focusul este pus pe armonie și evoluție.
Dar cine spune că în viața profesională nu sunt utile eliminarea conflictelor și asigurarea sustenabilității prin evoluția produselor ori a relațiilor cu clienții? Sau că în viața personală nu pot fi definiți KPI, care să concentreze acțiunile pe zonele cele mai sensibile și cu efect maxim asupra calității vieții?
Selectând tot ce este mai bun în fiecare domeniu, vă propun un instrument de auto-coaching ce vă poate spori performanțele și, simultan, accentua echilibrul și evoluția.
Roata Climatului Organizațional
Tradițional, procesul de Life Coaching începe și se termină prin evaluarea nivelului de satisfacție generat de diferitele aspecte ale vieții și relațiilor personale, folosind Roata Vieții. Instrumentul permite identificarea rapidă a surselor de dezechilibru perceput și definirea mai bună a relației dinte așteptări, eforturi și rezultate.
Similar, climatul organizațional, elementul dinamic din cultura unei organizații, poate fi analizat cu ajutorul unui grafic de tip radar, identificând astfel sursele de tensiune și domeniile ce au nevoie de intervenție imediată.
Utilitatea acestui demers este justificată de studiile realizate de Hay Group, care au demonstrat că satisfacția la locul de muncă explică circa 30 % din variațiile în privința performanțelor profesionale. În plus,
climatul organizaţional s-a dovedit a fi unul dintre principalele mijloace de influenţare a motivaţiei și angajamentului personalului.
Am inclus în Roată 12 dimensiuni ale climatului organizațional:
- • Orientarea în organizație: Cunosc care sunt obiectivele comune și cu ce pot contribui la ele
- • Relațiile interpersonale: În cadrul echipei, ne sprijinim reciproc și avem relații adecvate
- • Toleranța și conflictul: Aici sunt admise opinii diferite, iar situațiile conflictuale sunt depășite în mod constructiv
- • Autonomia individuală: Mi se dă libertatea de a-mi organiza activitatea și de a lua decizii
- • Presiunea sarcinilor: Există un echilibru între sarcini și posibilitatea de a le realiza.
- • Controlul organizațional: Aici există doar regulile, politicile și procedurile care sunt absolut necesare
- • Structura organizatorică: Știu clar cine mă conduce, ce responsabilități am și ce tip de rezultate mi se cer.
- • Stilul de management: Sunt sprijinit/ă să-mi sporesc competențele și șansele de avansare
- • Recompensarea: Dacă performez, se observă și sunt recompensat/ă
- • Comunicarea: Am libertatea să-mi exprim ideile, sugestiile și reacțiile personale
- • Gestionarea riscurilor: Există o protecție față de riscurile profesionale și o acceptare a greșelilor nerepetitive
- • Încrederea și mândria: Angajații au încredere în management și sunt mândri că lucrează aici
În funcție de realitatea organizației, puteți înlocui anumite dimensiuni poate mai puțin relevante cu altele: Inovația, Mediul de lucru, Planul de carieră, Pedepsele, Luarea deciziilor etc.
Puteți folosi acest instrument pentru a colecta rapid informații de la angajați sau membrii echipei și astfel puteți identifica elementele de climat ce impun intervenții sau schimbări. Pentru a vă sprijini, am creat un document PDF, pe care îl puteți descărca de aici.
Tabela de scor a echilibrului muncă-viață
În mod similar, un instrument fundamental în Business Coaching este tabela de scor (scorecard), ce permite urmărirea realizării mai multor obiective simultane, adesea divergente, ce au nevoie de resurse comune.
Situația seamănă foarte mult cu cea din obiectivul de Life Coaching de distribuire optimă a timpului necesar atât activității profesionale, cât și vieții de familie și nevoilor personale.
La fel ca în managementul organizațional, tabela de scor asigură:
- • claritate în privința valorilor și aspirațiilor legate de fiecare domeniu al vieții,
- • simplitate, prin reducerea la esență a percepțiilor, deciziilor și acțiunilor,
- • responsabilizare, datorită definirii unor indicatori de performanță concreți, măsurabili,
- • echilibrare, prin menținerea în centrul atenției a mai multor domenii simultan,
- • concentrare a timpului, eforturilor și atenției spre ceea ce contribuie cu adevărat la realizarea obiectivelor.
Pentru a identifica elementele constitutive ale tabelei, vă propun să folosim cele 5 componente ale stării de bine identificate de sondajul Gallup realizat anual în peste 170 de țări ale lumii, menit să identifice „cel mai bun viitor imaginabil” pentru respondenți. Indiferent de cultură sau nivel de trai, categoriile esențiale pentru o viață plină de sens și împlinită sunt:
- • bunăstarea profesională: cum vă ocupați timpul sau pur și simplu vă place să faceți în fiecare zi;
- • bunăstarea relațională: care vă asigură susținere, atenție, respect, prietenie și iubire;
- • bunăstarea financiară: gestionarea eficientă a laturii economice a vieții;
- • bunăstarea personală: o sănătate bună, bună dispoziție, motivație și energie pentru activitățile zilnice;
- • bunăstarea socială: implicarea și angajamentul față de comunitatea în care trăiți.
Deși 66 % dintre oameni se descurcă bine în cel puțin una dintre aceste zone, doar 7 % sunt mulțumiți de toate cele cinci. Problemele din oricare dintre zone ne perturbă starea de bine generală.
Reușim să avem o viață împlinită doar dacă beneficiem de toate cele cinci tipuri de bunăstare.
Pentru fiecare dintre dimensiuni:
- stabiliți-vă 3-5 priorități strategice,
- pentru fiecare prioritate stabiliți minim un target măsurabil (pot fi până la 3),
- evaluați nivelul actual de realizare a fiecărui target,
- identificați acțiunile ce duc la îndeplinirea targetului,
- asigurați resursele de timp, atenție, energie, bani, susținere necesare realizării acțiunilor.
Pentru a vă sprijini, am creat o tabelă Excel, cu câteva sugestii de obiective strategice, pe care o puteți descărca de aici.
Dincolo de delimitările artificiale
Coachingul a fost creat prin punerea în comun a unor concepte, instrumente și tehnici provenind din domenii foarte diferite. Tocmai de aceea, liniile de demarcație între Life și Business Coaching sunt foarte subțiri, fiind folosite mai degrabă ca diferențiatori de marketing, decât ca separări reale.
Standardul românesc de formare ca Specialist în activitatea de coaching a fost creat, la rândul său, astfel încât să acopere ambele domenii, iar cursurile care alocă timp suficient contactului direct cu formatorii (peste 200 de ore de formare) pun la dispoziția participanților instrumente și tehnici ce pot fi folosite cu succes în orice context.
Din păcate, nu toate școlile de formare în coaching respectă acest standard la fel de riguros cum o facem noi, la Competent Consulting…